22 januari 2014

Prosím?

Spaghetti with Tomatoes, Fresh Mozzarella

Seriously? Har nu suttit och ätit och pratat manus och skrivande i flera dagar med en annan gäst här, en britt. Jag frågade honom plötsligt av ren nyfikenhet om han fått ett av sina manus uppsatta. Han log snett och visade mig sin hemsida. Vem var han då? Oj, tydligen en väldigt stor och erkänd manusförfattare från London, som visst fått väldigt många pjäser uppsatta. Tur att jag inte vetat detta innan så att han fått se mitt sanna jag. Han är så motiverande!

Egentligen lagar jag mat nu med några andra från mitt nuvarande hem, men ville slänge iväg några rader. En italienska hjälper oss att få till äkta spaghetti med tomatsås. Det är tydligen en konst och vi har redan gjort lite fel. Vi gick direkt till detta från en liten kurs i tjeckiska. Vår söta lärare skrev upp alldeles för många av de mest grundläggande fraserna.  Tummen upp till en kurs som inte försöker lite för mycket att ställa sig in hos oss genom att som första fras lära oss "det viktigaste ni behöver veta i staden" (dvs hur man beställer en Pilsner, antar jag).

Jag har aldrig studerat ett språk så långt ifrån de germanska tidigare och det krävs repetition på ett helt annat plan om något av detta ska fastna. Jag har ont i huvudet.

Dobrou chuť!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar