24 januari 2014

Kavarna Slavia

http://img.blesk.cz/img/19/full/411702-img-recept-vareni-kysane-zeli-brambory-placky-bramborak-crop.jpg

Det var därför. Och därför och därför. Det var därför jag reste ensam igen, trots ensamheten. För att jag igår såg mig själv sitta i flera timmar med en tjeckisk vegan på en indisk restaurang och aldrig sluta prata och som senare tog med mig till en fyra våning hög bokaffär där han inte kunde få iväg mig senare. Det var därför det nu kändes så rätt. För att vi gjorde tjeckiska potatisbullar, bramborak, på mitt hostel och jag sedan gick ut på jazzbar med en amerikanska och tre mexikanskor. Där det spelades rock. Jag kände mig fri igen. Frihet som inte Sverige kan ge. Jag ska vara i Prag nu, det är rätt. 

Idag har jag och amerikanskan insett att vi kommer bli grannar i våra nya lägenheter och finner gemensamma nämnare där vi minst anar det. Vi har vandrat runt bland böcker och skivor och ätit lunch på Kavarna Slavia, där alla coola kända tjecker tydligenäter kakor och dricker skumpa mellan uppträdandena. 

Det var därför och därför och därför. Och nu ska vi ut igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar